Friday, April 1, 2016

Jawapan Mingguan Didikku Tahap 2 2/2016

Jawapan Bahasa Melayu Tahun 4 2/2016

A

1 Tiga orang kanak-kanak berbasikal mengelilingi taman untuk mencergaskan badan.
2 Dua orang kanak-kanak lelaki bermain badminton dengan bersungguh-sungguh.
3 Dua orang kanak-kanak ketawa riang ketika bermain jongkang-jongket.
4 Dua orang kanak-kanak bermain papan gelongsor dengan gembira.
5 Dua orang kanak-kanak bermain buaian dengan berhati-hati.

B

1 D  2 B

Jawapan Bahasa Melayu Tahun 5 2/2016

1 apa  2 mana  3 siapa

Jawapan Bahasa Melayu Tahun 6 2/2016

1 C  2 A  3 C  4 B  5 A

Jawapan Penulisan Efektif (Bahagian B) 2/2016

        Peribahasa belakang parang diasah lagikan tajam membawa maksud sekiranya berusaha dengan gigih pasti akan berjaya juga akhirnya.

        Ini bermakna walaupun seseorang itu tidak pandai atau mahir dalam sesuatu bidang tetapi sekiranya dia berusaha dengan bersungguh-sungguh pasti akan berjaya juga akhirnya.

        Saya sendiri misalnya bukanlah seorang yang mahir bermain violin ketika peringkat awal dahulu.Namun begitu, ibu bapa telah menghantar saya ke kelas violin setelah melihat saya berminat dengan muzik tersebut.

        Pada peringkat awalnya saya langsung tidak pandai menggesek violin dengan baik. Namun, saya tetap tidak putus asa dan belajar bersungguh-sungguh. Akhirnya, saya mahir bermain violin dengan baik sekali.

        Peribahasa belakang parang diasah lagikan tajam amat bertepatan dengan diri saya.

No comments:

Post a Comment