Friday, April 1, 2016

Jawapan Mingguan Didikku Tahap 1 3/2016

Jawapan Bahasa Melayu Tahun 1 3/2016

Unit A

a  Setelah bangun daripada tidur kita mesti cuci gigi dan mandi.
b  Baju seragam sekolah.
c  (i)    (ii) X

Jawapan Bahasa Melayu Tahun 2 3/2016

Unit 4

1 B   2 C  3 D  4 D

Jawapan Bahasa Melayu Tahun 3 3/2016

Unit 4

1 berguna
2 memanaskan
3 menggunakan
4 berhati-hati
5 kebakaran
6 kehilangan
7 mendatangkan
8 melarang
9 disalahgunakan
10 meletakkan

Jawapan Latihan Penulisan C 3/2016

        Setiap murid wajib menjaga diri dan memelihara diri daripada perkara-perkara yang mencemarkan nama baik sendiri. Memelihara diri amat penting demi menjaga kemuliaan  diri, keluarga, masyarakat dan negara.

        Oleh itu, seseorang murid itu perlulah memiliki jati diri dengan berpegang kepada ajaran agama masing-masing dan tidak terpengaruh dengan perkara-perkara yang merosakkan diri sendiri seperti ponteng sekolah, mencuri, tidak menghormati ibu bapa, guru dan sebagainya.

        Selain itu, kita juga perlu menunjukkan contoh yang baik. Contohnya berpakaian kemas dan bersih. Kita tidak boleh memakai pakaian yang mempunyai lambang-lambang yang  diharamkan dan menimbulkan kerisauan di dalam masyarakat.

        Manakala dalam pergaulan, kita mestilah saling menghormati antara satu sama lain. Bercakaplah dengan percakapan yang baik dan menggunakan bahasa yang sopan. Sekiranya ini dijadikan amalan, sudah tentu kita akan dihormati oleh kawan dan lawan.

        Paling penting sikap ringan tulang mesti diamalkan dan dengar segala nasihat guru. Ini semua amalan yang baik untuk hidup yang akan datang.

No comments:

Post a Comment